Tillbaka  


Frågor om ansökan och svar

  • När är sista svarsdatum? För att du ska ha chansen att resa gratis måste du svara senast den 4 maj 2025.
  • Har mitt svar kommit in? Vi har dessvärre inte möjlighet att kontrollera om enskilda svar har kommit in.
  • När får jag svar om jag får provåka gratis med Dalatrafik? Du får besked via e-post under vecka 19-20 om du blivit utvald att provåka.
  • Varför har jag inte fått svar trots att jag skickat in min ansökan? Det kan bero på att du inte passade den förbestämda resprofilen, att du lämnat ofullständiga uppgifter eller att du är under 16 år.
  • Vad avgör om jag får åka gratis? Urvalet för att få chansen att provåka görs med en på förhand bestämd reseprofil. I första hand söker vi just nu personer som regelbundet reser till och från arbetet med bil, men också personer som ibland reser kollektivt och har potential att resa mer.





Tillbaka  


Frågor om provåkarbiljetten

  • Vad är provåkarbiljetten värd? 14 dagars fritt resande med både Dalatrafiks bussar och Tåg i Bergslagens tåg i hela Dalarna är värt 680 kr.
  • När får jag min provåkarbiljett? Om du blivit antagen får du din provåkarbiljett hemskickad under vecka 19-20.
  • Hur får jag min provåkarbiljett? Du får det via post till din folkbokföringsadress.
  • När måste jag börja resa med min provåkarbiljett? Provåkarbiljetten är laddad med en fast period, 19 maj-1 juni 2025 vilket är den perioden du kan resa.
  • Hur länge gäller min provåkarbiljett? Biljetten gäller i 14 dagar, mellan perioden 19 maj-1 juni 2025.
  • Är provåkarbiljetten personlig? Biljetten är inte personlig utan kan användas av annan i familjen. Däremot är det inte tillåtet att sälja vidare provåkarbiljetten. Dalatrafik har möjlighet att spärra biljetten om det uppdagas att den ligger ute till försäljning.
  • Jag har fått besked att få provåka, men det fanns inget resekort i kuvertet jag fick. Vad gör jag? Kontakta kundservice på telefon 0771-95 95 95 så får du ett ersättningskort. Kortet som skulle funnits i kuvertet spärras automatiskt.
  • Min provåkarbiljett fungerar inte, vad kan jag göra? Kontakta kundservice på telefon 0771-95 95 95 så får du ett ersättningskort. Det trasiga kortet spärras.





Tillbaka  


Frågor om resandet

  • Vart kan jag resa med min biljett och på vilka fordon? Med biljetten reser du kostnadsfritt i 14 dagar i Dalarnas län. Biljetten gäller alla resor med både Dalatrafiks bussar och Tåg i Bergslagens tåg i hela Dalarna.
  • Hur gör jag för att resa med min biljett på bussen? Resekortet blippar du hos föraren eller på kortläsaren längre bak i Dalatrafiks bussar.
  • Hur gör jag för att resa med min biljett på tåget? Provåkarbiljetten gäller även på samtliga tåg som körs av Tåg i Bergslagen inom Dalarna. Där blippar tågvärden resekortet.
  • Hur gör jag när jag vill fortsätta resa efter att jag har provåkt? Använd det resekortet som du fått genom den här kampanjen. Ladda det med antingen en period eller reskassa. På dalatrafik.se får du all information om våra biljetter, priser och hur du laddar ditt kort med en ny biljett.

    Du är även välkommen att kontakta Dalatrafiks kundservice på telefon 0771-95 95 95.





Tillbaka  


Information om behandling av personuppgifter

  • Hur behandlas mina personuppgifter? Dina personuppgifter i ansökan/avtalet om att få provåka behandlas av Dalatrafik. Uppgifterna sparas och används för att hantera ansökan/avtalet, skicka information och erbjudanden om Dalatrafiks tjänster och produkter samt följa upp provåkarkampanjens spridning och mottagande. Uppgifterna sparas och används även för att följa upp angiven reseprofil i ansökan/avtalet i syfte att analysera förändringar i resmönster och provåkarkampanjens effekt.

    Dalatrafik lyder under offentlighetsprincipen. Personuppgifterna tas därför bort enligt de regler som gäller för allmänna handlingar efter beslut som godkänts av Regionarkivet. Mer information om Dalatrafiks behandling av personuppgifter och om dina rättigheter hittar du på www.dalatrafik.se.





Tillbaka